F-16 Kokpit Genel Görünümü-Sol Konsol

 Sol Konsol (Left Console)


Test Anahtar Paneli (Test Switch Panel)

Bu panel aşağıdaki kontrolleri ve ikazları içerir:
  • Aşırı ısı algılama ve yangın tespit test butonu aşırı ısıyı algılayan ve yangın ihbar durumlarını test eder. Bu test butonuna basınca kaş panalinde "overheat" ikaz lambasını yakar. Ayrıca master caution lambası da yanar.
  • Pitot Heat svici on konumunda uçağın burnunda yer alan pito tübünün ısınmasını sağlar. Test konumda ise pilot arıza panelinde "probe heat" ışığı flaş yapar. Flaş yapması testin başarılı olduğu anlamına gelir.
  • Motor çalıştıktan EPU test svici EPU sistemini test eder.
  • FLCS (kısaca "flicks" olarak okunur)  
  • Aşırı ısınma algılama sistemini test eden bir yangın ve aşırı ısınma algılama test düğmesi. Bu daha sonra aşırı ısınma uyarı ışığını ve motor ateşleme kaş ışığını tetikler. Bunlar da sırasıyla ana uyarı ışığını tetikler.

Uçuş Kontrol Paneli (FLT Control Panel)

Tahmin edebileceğiniz gibi, bu panel F-16’nın uçuş kontrol sistemlerinin manuel kontrollerini ayarlamanıza izin verir. Normalde, Viper'ın uçuş kontrol sistemleri son derece otomatik olduğu için bunların çoğuna dokunmanıza gerek yoktur. 

  • Dijital Yedekleme veya DBU anahtarı, FLCS yedekleme yazılımını seçer. Etkinleştirilirse, DBU uyarı ışığını ve bir HUD uyarısı göreceksiniz.
  • Alt Flap anahtarı, otomatik program yerine manüel firar kenarı flap kavramasına izin verir. Asimetrik flap ayarlarında flap arızanız varsa bunu kullanırsınız.
  • Alternatif manuel TF yükseltme anahtarı, radarı takip eden araziye yöneliktir ve bu Block 50 Viper'da kullanılmaz.
  • Hücum kenarı flaplarının manuel veya otomatik kontrolü LE Flaps anahtarı ile kullanılabilir. Bu, hücum kenarı flaplarının programa göre kontrol edilmesini veya yerine kilitlenmesini sağlar. Manuel ayar, bir hücum kenarı flabı sıkışırsa kullanılabilir ve her iki hücum kenarı flabının aynı ayarda olması gerekir.
  • FLCS Sıfırlama anahtarı, FLCS uyarısının ve ilgili ışıkların sıfırlanmasına izin verir ve servo ve elektrik FLCS sistem arızalarını sıfırlar.
  • FLCS BIT anahtarı, tekerlekler üzerinde ağırlık varsa FLCS'nin BIT testini komuta eder. BIT testini çalıştırmak, uçuş kontrol yüzey testi dizisini ve başlatma sırasında yapacağınız bir şeyi çalıştırır. Anahtar, yaklaşık 45 saniye süren BIT çalıştırılırken manyetik olarak BIT konumunda tutulur. BIT koşarken, yeşil BIT ışığı yanar. Tamamlandığında ve başarılı olduğunda, ışık söner ve anahtar merkeze geri döner. BIT'de bir sorunla karşılaşılırsa kırmızı bir arıza ışığı görünür ve arıza pilot arıza listesi ekranında veya PFLD'de listelenir.

Manuel Trim Paneli (Manual Trim Panel)

Normal uçuş koşullarında, F-16 otomatik trimde harika bir iş çıkardığından bu paneli kullanmak zorunda kalmayacaksınız, ancak kontrol çubuğundaki trim düğmesini kullanarak pitch and roll için düzeltme yapabilirsiniz.
  • Panelin sol üst köşesinde roll trim çarkı ve göstergesi bulunur.
  • Sağ alt köşede ise  pitch trim çarkı ve göstergesi bulunur.
  • Sol alt köşede göstergesiz yaw trim kadranı bulunur.
  • Trim otopilot bağlantı kesme anahtarı, çubuk üzerindeki trim başlığının arızalanması durumunda kontrol çubuğu trimini ve otopilot modunu devre dışı bırakmanıza izin verir.

Yakıt Kontrol Paneli (Fuel Control Panel)

Yakıt kontrol paneli, yakıt sistemi yönetimi için kontroller içerir.
  • En sol tarafta, korunan Ana Yakıt anahtarı(Master Fuel Switch) bulunur. Ana yakıt kapatma valfini açar veya kapatır. Bu normalde açık konumda korunur.
  • Yanında, iç basıncı düşürmek ve acil durumlarda yangın riskini azaltmak için uçucu olmayan halon gazını yakıt tanklarına pompalayabilen Tank Inerting anahtarı vardır.
  • Bunun sağında, yakıt pompalarına enerji veren veya enerjisini kesen ve yakıt yüklemesiyle ağırlık merkezini koruyan Motor Besleme düğmesi bulunur.
  • Motor besleme kadranı size otomatik veya manuel uçak yakıt dengelemesi sağlar. İki yakıt iğnesi arasında bir sapma ile yakıt göstergesi üzerinde bir dengesizlik gösterilir. Arka(Back) ve İleri(Forward) ayarları, çapraz beslemeli yakıt depoları için seçici pompa kontrolüne izin verir. Bunlar ayrıca ağırlık merkezinin manuel olarak kaydırılmasına da izin verir. Norm konumu, yakıt sisteminin otomatik dengeleme denemesine izin verir ve yakıt pompalarını kapatır.
  • Panelin sağ tarafında, kanopinin arkasında uçağın omurgasındaki havadan yakıt ikmali kapısını açan veya kapatan ve uçuş kontrol kazançlarını kalkış ve inişe ayarlayan Havada Yakıt İkmal anahtarı bulunur.

IFF Kontrol Paneli (IFF Control Panel)

IFF kontrol paneli, temel CNI işlevlerinin ve IFF'nin bazı birincil işlevlerinin yedek kontrolünü sağlar.

Harici Işıklandırma Kontrol Paneli (EXT Lighting Control Panel)

Harici Aydınlatma Kontrol Paneli, uçakta harici olarak monte edilmiş tüm ışıkları kontrol eder.
  • Çarpışma önleme düğmesinin bir KAPALI ve birde yanıp sönme modundayken çarpışma önleme ışıkları için geçerli olan yedi seçeneği vardır: 1 ila 4 ve A ila C. Bunlar, flaş düzenlerinde değişiklik gösterir.
  • Flaş (Flash) ve Sabit (Steady) anahtarı, konum ışıklarını yanıp sönen ve sabit modlar arasında değiştirir.
  • Hem Kanat / Kuyruk hem de Gövde anahtarlarının parlak, KAPALI veya karartılmış olarak ayarlanabilen üç konumu vardır.
  • Panelin sol alt köşesinde, formasyon ışıklarının parlaklığını kontrol eden Formasyon Işıkları Düğmesi bulunur.
  • Bunun sağında, dış ışıkların açık ve gece görüşü için modları dönüştüren pozisyonları olan Master Covert düğmesi vardır. 
  • Son olarak, havada yakıt ikmalinde bom operatörünün gece yakıt ikmali işlemleri sırasında depoyu tanımlayabilmesi için yakıt ikmali yuvasında parlayan ışığın parlaklığını ayarlayan Havada Yakıt İkmal kapısı ışığı vardır.

EPU Kontrol Paneli (EPU Control Panel)

EPU, yaklaşık 10 ila 15 dakika boyunca acil durum hidrolik ve elektrik gücü sağlayabilen, hidrazinle çalışan, bağımsız bir birimdir. Bunu çoğu zaman motorunuzu kaybederseniz kullanırsınız ve EPU hidrolik ve elektrik sistemlerine güç sağlar.
  • Panelin altında korumalı EPU anahtarı bulunur. NORM konumunda, her iki hidrolik sistemin kaybı ve / veya her iki MAIN / STBY jeneratörünün kaybı gibi koşullar gerektirdiğinde otomatik olarak çalışacaktır, ancak ON konumuna ayarlandığında manuel olarak da kullanılabilir. EPU çalışırken ve uygun türbin aralığında olduğunda, EPU Çalıştır ışığı yanar. 
  • AIR ışığı, EPU devreye girdiğinde ve Hidrazin ile değil Hava ile çalışırken yanar ve türbine güç sağlamak için hidrazin kullanıldığında HYDRAZINE ışığı yanar. 

Elektrik Kontrol Paneli ELEC Control Panel)

Elektrik Panosu, uçak için elektrik güç kaynağını seçer. 
  • Güç anahtarından harici gücü veya ana jeneratörü elektrik sistemine bağlayan Ana Gücü seçebilirsiniz; Batarya konumu bataryayı "Battery bus" veri yoluna bağlar. Kapalı konumundaysa elektrik gücünü devre dışı bırakır. Uçağı çalıştırırken, testleri çalıştırmak için önce anahtarı akü gücüne ve daha sonra motoru çalıştırmak için ana güce geçmelisiniz.
  • Anahtarın altında, elektrik sistemi uyarı ışıklarını temizleyebilen ve ana ve yedek jeneratörleri sıfırlayan Elektrik Uyarısı Sıfırlama düğmesi vardır.
  • Panelin sağ tarafında, harici veya ana jeneratör gücü olmadığında kehribar renkli Ana Jeneratör ışığı içeren bir dizi ışık vardır; yedek jeneratör gücünün mevcut olmadığını gösteren sarı bir Bekleme Jeneratörü ışığı; EPU'nun çalıştığını ancak her iki acil durum veriyoluna güç sağlamadığını belirten sarı bir EPU Jeneratör ışığı; ve EPU'nun açıldığını, ancak FLCS'nin tüm dallarına güç sağlamak için PMG'den yeterli güç olmadığını gösteren bir kehribar renkli EPU PMG ışığı yanar.
  • Panelin alt kısmında Uçak Akü Gösterge Işıkları vardır. Havadayken bataryada 20 volttan azsa veya yerde batarya arızası varsa Arıza ışığı yanar; TO FLCS ışığı yanarsa, bu, havada veya batarya gücünün yerdeyken bir veya daha fazla FLCS şubesine giderken bir veya daha fazla FLCS dalının 25 volttan daha az olduğu anlamına gelir; ve FLCS RLY, bir veya daha fazla FLCS dalı 20 volttan daha az alıyorsa veya bataryaya bir veya daha fazla bağlı değilse yanacaktır.

ECM Kontrol Paneli (ECM Control Panel)

Bu panel, kurulu ise ECM ekipmanıyla ilgili kontrolleri ve göstergeleri içerir.

AVTR Kontrol Paneli (AVTR Control Panel)

Airborne Video Bant Kaydedici veya AVTR, ayara bağlı olarak HUD ve MFD'leri veya kask ve MFD'leri kaydeder.

Motor ve Jet Başlatma Kontrol Paneli (ENG & JET Start Control Panel)

Adından da anlaşılacağı gibi, Motor ve Jet Çalıştırma Kontrol Paneli, GE-129 motor ve ilgili kontroller için marş motorunu yönetir.
  • Panelin üst kısmında, KAPALI ve START1 ve START2 konumlarına sahip Jet Yakıtı marş anahtarı bulunur. Bunlar, hidrolik marş motorunu çalıştırmak için bir veya iki  jet yakıtı marş akümülatörü kullanır. JP8 yakıtı kullanıldığında, start 2 kullanılmalıdır. 
  • Anahtarın yanında, JFS başlatıldıktan sonra 30 saniye içinde yanan JFS çalışma ışığı vardır.
  • Aşağıda Birincil (PRI) ve İkincil (SEC) motor kontrol modları için korumalı anahtar bulunmaktadır. Normalde, motorun dijital elektronik kontrolünde bir arıza ile karşılaşmadığınız sürece birincil modda olursunuz, bu durumda ikincil modu seçebilirsiniz veya bir alev sönmesinden sonra motoru yeniden başlatmak için onu çevirmeniz gerekir. İkincil modda afterburnerınızın olmadığını unutmayın. Ayrıca ikincil modda, uyarı panelinde SEC ışığı yanacak ve boşta güçte daha yüksek bir itme gücüne sahip olacaksınız.
  • Panelin altındaki maksimum güç anahtarı (MAX POWER) çalışmıyor ve GE-129 motoru için kullanılmıyor.

UHF Yedek Kontrol Paneli (UHF Backup Control Panel)

Telsiz kullanımınızın çoğu, entegre kontrol paneli veya ICP ve gösterge panelindeki veri giriş ekranı veya DED aracılığıyla olurken, yedek bir UHF radyo kontrol paneli de mevcuttur. Batarya gücüyle çalışan tek radyo olduğu için motor çalıştırılmadan önce kullanılmalıdır. Bu, kapının sağında seçilen ön ayarlı kanal ile arkasında ön ayarlı kanal giriş düğmesinin bulunduğu bir kapı içerir. Bunun sağında, önceden ayarlanmış bir kanalı seçmek için düğme bulunur.

A-10C'ye aşina olanlar için bu aynı UHF telsizidir.

Panelin ortasında, giriş kadranları görüntüleme pencereleri ile bir frekans ayarlamak için kontroller bulunur.

Alt kısımda, radyo gücünü ve modunu kontrol etmek için işlev düğmesi, bir ton sinyali düğmesi, ses düğmesi, susturma seçimi ve manuel, ön ayarlı veya koruma frekansı (243.0) için mod seçme düğmesi bulunur.

SES 1 Kontrol Paneli Audio 1 Control Panel)

Ses 1 paneli, her iki telsizin, iletişim 1 ve iletişim 2'nin gücünü ve sesini kontrol eder ve her iki telsizin susturmayı devre dışı bırakma, susturmayı etkinleştirme ve koruma ayarını yapma ayarları vardır. Panelin sağ tarafında veya güvenli ses seviyesini ayarlamak için kontroller, Sidewinder füze arayıcı ses seviyesi, sesli tehdit uyarı sesi ve gerçek jette işlevsel olmayan bir TF ton düğmesi.

SES 2 Kontrol Paneli (Audio 2 Control Panel)

Ses 2 için kontrol panelindeki ses 1 kontrol panelinin hemen altında ve bu, yer ekibi ve bom operatörü için iletişim sesini kontrol eden bir interkom ses düğmesi, bir TACAN kodu ses hacmi, aletli iniş sistemi veya ILS, güç ve localizer tanımlamasının sinyal hacmini içerir. Ve hot mikrofon anahtarı.

Manual Pitch Override Switch

Derin bir stalldan ayrılma durumunda, eğim geçersiz kılma anahtarı, burnun yokuş aşağı bakmasına yardımcı olmak için bıçaklardan daha fazla yetki almanızı sağlar, böylece kontrollü uçuş için hız alabilirsiniz. Anahtarın her iki yanındaki korumalar, koltuk kayışlarından baş aşağı asılıyken ters bir hareket durumunda pilotun anahtarı daha iyi kavramasına izin verir.

Kanopi Fırlatma Kolu (Canopy Jettison Handle)

Acil durumlarda, kanopi jettison kolunu çekebilirsiniz. Ana jettison kolu çekildiğinde ve kanopi ayrılmadığında bu kol kullanılır.

Sis Giderme Kolu (De-Fog Lever)

Sis giderme kolu, kanopiye buğu gidermeyi sağlamak için ileri ve geri hareket ettirilebilir.
Sağlıcakla kalın.
Hoşça kalın.



Yorum Yaz

Daha yeni Daha eski