Havadan Hafif Araçların Tarihçesi


Modern balon uçuşunun tarihi Joseph ve Etienne Montgolfier kardeşlerle başlar.Ateşin üstünde kuruyan bir gömleğin yükselişinden ilham alarak şömineye kağıt parçaları attılar.Bir süre sonra kağıt parçaları dumanla birlikte bacayı terk etti.Dumanın yükselme eğiliminde olduğunu ve ateşe konan kâğıt parçalarının genişlediğini ve yükseldiğini gözlemlediler. Bundan yanlışlıkla sıcak havanın değil “dumanın” kaldırma gücüne sahip olduğu sonucuna vardılar. Aslında yeniden keşfettikleri şey, Yunan matematikçi ve filozof Arşimet'in M.Ö. ikinci yüzyılda keşfettiği kaldırma kuvveti teorisiydi. Aslında; MÖ 200'e kadar uzanan Çin hikayeleri minyatür sıcak hava balonları olan “gökyüzü fenerlerinden” bahsetmişlerdir.

Yanlış inançlarına rağmen, Montgolfier kardeşlerin deneyleri sıcak hava balonunun icat edilmesine yol açtı.İlk denemeyi Eylül 1782'de küçük ölçekli bir balonla gerçekleştirdiler ve teorilerinin sağlam olduğunu kanıtladılar.Haziran 1783'te kardeşler, sıcak hava balonunun ilk halka açık gösterisini yaptılar. 19 Eylül 1783'te Montgolfier kardeşlerin ilk kez canlıların sıcak hava balonu ile kaldırılmasına izin verildi.Bir koyun, bir tavuk ve bir ördek ile sıcak hava balonunun altında asılı duran bir kafeste uçuş yaptılar. Ancak bir ay sonra, 15 Ekim'de Bilimler Akademisi üyesi Francis Pilatre De Rozier, bir Montgolfier balonuyla havalandı ve balonu fırlatma platformuna tutan ipin sınırı olan 26 metre yüksekliğe ulaştı. Bu bir "bağlı uçuş" idi; yere bağlı balonlara “esir balon” veya “uçurtma balonu” denirdi. Sonunda 21 Kasım 1783'te, Fransa Kralı ve Kraliçesi'ni içeren geniş bir izleyici kitlesinden önce, Rozier ve Marquis d'Arlandes, insanlık tarihinde ilk kez  Wright kardeşlerden bir yüzyıl önce  zincirsiz / serbest uçuşu yaptı!



İlk insanlı sıcak hava uçuşundan on gün sonra Jacques Charles adında bir Fransız fizikçi, ilk insanlı  hidrojenli  balonla yaptı. Balonculuk Avrupa'da bir asırdan fazla bir süredir oldukça popüler hale geldi.
İngiliz Kanalı'nın ilk hava geçişi, Lois Bleriot'un bir uçak tarafından aynı başarıyı başarabilmesinden bir yüzyıldan fazla bir süre önce, 7 Ocak 1785'te hidrojen dolu bir balonla gerçekleştirildi. Bu destansı uçuşun kahramanları Fransız Jean-Pierre Blanchard ve Amerikalı Dr.John Jeffries idi. Uçuşları oldukça heyecanlıydı.Bir noktada balon, su üzerinde o kadar çok yükseklik kaybetti ki, balonun yüksekliğini geri kazanmak ve yolculuğu tamamlamak için neredeyse tüm giysilerini atmak zorunda kaldılar.

Aynı yıl Blanchard ve Jeffries, Türk toprağı üzerindeki ilk uçuşu işaret eden İstanbul'da yükselen bir sıcak hava balonuyla İngiliz Kanal'ı geçtiler. İstanbul'daki yabancıların ilk balon uçuş gösterileri çoğunlukla eğlence amaçlı olmuştur.1909 yılındaki balon uçuş gösterilerinin ardından hanedan ve ordu balonlara ve havacılığa ilgi göstermeye başladı.

Eğitimli askerler balonun savaş alanını izleyen mükemmel bir gözlemevi olabileceğini çabucak fark etti.Hava kuvvetlerinin tarihi,Fransa'da "Aerostatik Şirket" balonlarının 2 Nisan 1794'te orduda balon birimlerinin çağrıldığı zaman ile başlar. Bu olay, askeri hava gücünün kurulmasına yönelik ilk adımdı. Fransız Cumhuriyet Ordusu tarafından Haziran 1794 yılında ilk kez balonlar askeri amaçlar için gözlem görevi ile kullanılmıştır.Bununla birlikte, balonların zor taşınması ve hidrojen sobalarının inşası, savaş alanındaki birliklerin hızlı hareketlerine uymadı.Son olarak, 18 Şubat 1799'da kararname ile, bu balonlara binen askeri halkın çağrılmasıyla “havacılar” taburcu edildi ve askeri balon okulu kapatıldı.

Ancak, on dokuzuncu yüzyılda balonlar, düşman hatlarının üzerinde yükselmenin bir yolu olarak tekrar askeri önem kazandı. İstihbarat yetenekleri ve ulaşım araçları olarak kullanıldılar. Amerikan İç Savaşı sırasında (1861-1865), hem Birlik hem de Konfederasyon orduları keşif için balonlar kullandılar. Temmuz 1861'de Birlik Ordusu, topların doğrudan ateşlenmesine yardımcı olmak için kullandı ve  balonları askeri amaçlarla geliştirdi.

24 Eylül 1861'de, Birlik Ordusu'nun bir gözlem balonu (hidrojen dolu), yaklaşık 5 km uzaklıktaki Konfederasyon birliklerinde istihbarat telgraf etmeye başladı.Sendika silahları, savaş tarihinde bir ilk olarak onları görmeden Konfederasyon birliklerine doğru bir şekilde nişanlanmış ve ateş edilmişti.

Hava keşif ve telgrafının yanı sıra, Birlik Ordusu da uçak gemilerinin ataları olan balon taşıyan su gemilerinin kullanımını tanıttı. Birkaç gemi, bir uçuş güvertesi üst yapısı ile yeniden inşa edildi ve bir gözlemci havadan düşman eylemini bildirdiğinde, balonları çekmek için kullanıldı.

Konfederasyon Ordusu ayrıca 1862 ilkbaharında balon birliklerinin daha küçük bir versiyonunu oluşturdu. Hidrojen dolu Union balonların aksine, sıcak hava ile dolu Montgolfier tiplerini kullandılar çünkü Konfederasyonun hidrojen üretmek için ekipmanı yoktu.Daha sonra gaz dolu balonlar da kullandılar.

1870-71 Fransız-Prusya Savaşı sırasında, Alman ordusu Paris'i kuşattı ve şehri Fransa'nın geri kalanından kesti. Şehrin içinde çok az yetenekli baloncu ve balon yapımı için malzeme vardı. Balonlar Paris'ten sevk almak için etkili bir şekilde kullanıldı. Fransız bakan Léon Gambetta da dahil olmak üzere 150'den fazla insanı ve çevrili Paris kentinden Alman birliklerinin üzerinden uçarak 9 ton posta ve diğer kargoları kaldırmak için 60'tan fazla balon uçuşu yapıldı. Bu olay ile havacılık ilk kez bir şehrin ülkenin geri kalanından bağımsız olarak hava yoluyla desteklenmesinin örneğidir.Sağlıcakla kalın.

Hoşça Kalın.


Yorum Yaz

Daha yeni Daha eski